Danderyd

Grundades torsdag 9 juni 1960
Klubb 13038 - Distrikt 2350 - Charternummer Rotary Danderyd bildades våren 1960 tack vare presidenternas i Stockholm Norra resp. Brännkyrka RK:er insatser. Därmed är klubben den äldsta klubben i kommunen, och den har följts av två yngre klubbar.
Förste presidenten blev rektorn vid Djursholms Samskola. Han inledde varje möte i klubben med att läsa en dikt … en tradition vi inte f n upprätthåller men kan tänka oss ta upp igen….!
Vid ”charterfesten” på Kevinge golfklubb erhöll den nybildade klubben i gåva av RK Stockholm Västra den ordförandeklubba vi fortfarande idag använder. Uppdraget att skapa klubbens standar gavs till silversmeden Sigfrid Persson.  Det återger kommunernas Danderyd, Djursholm och Stocksund vapen och föregriper därmed den sammanslagning av dessa kommuner som skedde 1971.
Ungdomsutbyte mellan Sverige och USA var redan från början en central fråga för klubben liksom engagemang i kommunens arbete med ungdomar.
Detta fokus på ungdomar har klubben behållit genom åren och tar sig idag uttryck i – förutom ett aktivt  ungdomsutbyte med USA – stöd till Marina Läroverkets UF-företag där klubbens medlemmar idag fungerar som aktiva mentorer för företagen.
Ett annat område som ligger klubben varmt om hjärtat är stöd till olika projekt i utvecklingsländer. Under 90-talet var Rotarys Läkarbank starkt i fokus och sedan början av 2000-talet har klubben valt att – i samarbete med Uppsala RK – framförallt inrikta sig på det sk Mutomoprojektet – ett projekt där boende nordöst om Nairobi ges stöd i form av hjälp till vattenförsörjning, odling, skolor, sjukvård, mikrolån till företag, etc.

Klubben har också engagerat sig i att stödja nyanlända invånare från krigs- och konfliktdrabbade länder genom s k Språkcafeéer, vårdat det rullande kulturarvet via Motorhistoriska event och andra aktiviteter med lokal förankring .
Klubben är en frukostklubb och vår möteslokal är sedan många år Cedergrenska tornet i Stocksund. Till våra möten inbjuds någon namnkunnig person att underhålla och upplysa medlemmarna i någon aktuell fråga – politisk, ekonomisk, kulturell eller vetenskaplig. Utöver våra frukostmöten ses vi ett par ggr per termin för AW med våra systerklubbar i kommunen, eller för att tillsammans med våra respektive begå någon konsert eller göra något studiebesök.
Corona-pandemin som bröt ut i början av 2020 innebar att klubben fick lägga om sina aktiviteter, det var inte längre möjligt att upprätthålla sedvanliga frukostmöten utan dessa förlades istället till det digitala formatet eller till morgonpromenader med efterföljande utomhusfika. Klubben kunde därmed upprätthålla sin aktivitetsnivå.
Pandemin har ju haft olika faser och det lyckades faktiskt klubben att pricka in en period med låg smittspridning för att fira klubbens 60-årsjubileum under oktober 2020, ett mycket lyckat firande med besökare från åtskilliga andra klubbar.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 30